Gränges halvårsrapport 2024: Ett rekordkvartal

12 jul 2024 | KONCERNRELEASE, Regulatorisk - MAR

Andra kvartalet 2024

• Försäljningsvolymen ökade med 8,6 procent till 130,9 kton (120,5) och nettoomsättningen ökade till 6 145 MSEK (6 008).
  • Justerat rörelseresultat ökade till 471 MSEK (450).
  • Justerat rörelseresultat per ton uppgick till 3,6 kSEK (3,7).
  • Rörelseresultatet uppgick till 471 MSEK (450) och inkluderade inga jämförelsestörande poster (–).
  • Periodens resultat uppgick till 314 MSEK (316).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,94 SEK (2,97).
  • Justerat kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till 399 MSEK (779).
  • Totala klimatutsläppen per ton (scope 1+2+3) minskade till 7,1 ton CO2e/ton (8,4).
  • Andelen inköpt återvunnet aluminium ökade till 46,6 procent (41,1).

Första halvåret 2024

• Försäljningsvolymen ökade med 5,1 procent till 252,8 kton (240,6) och nettoomsättningen minskade till 11 573 MSEK (11 976).
  • Justerat rörelseresultat uppgick till 827 MSEK (851).
  • Justerat rörelseresultat per ton uppgick till 3,3 kSEK (3,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till 827 MSEK (851) och inkluderade inga jämförelsestörande poster (–).
  • Periodens resultat uppgick till 551 MSEK (570).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 5,16 SEK (5,35).
  • Justerat kassaflöde före finansieringsverksamheten uppgick till 494 MSEK (1 066).
  • Finansiella nettoskulden uppgick till 3 031 MSEK per 30 juni 2024 (2 741 MSEK per 31 december 2023), vilket motsvarar 1,3 gånger justerad EBITDA (1,1 gånger per 31 december 2023).
  • Totala klimatutsläppen per ton (scope 1+2+3) minskade till 7,3 ton CO2e/ton (8,6).
  • Andelen inköpt återvunnet aluminium ökade till 46,0 procent (39,3).

Kommentar från Gränges VD Jörgen Rosengren: Stabilitet och lönsamhet

Under det andra kvartalet var efterfrågan dämpad men stabil. Både de eftersläpningar av orderstock och nedströmslager som kännetecknade förra året är nu mer eller mindre borta. Jämfört med 2023 var fordonsmarknaden något svagare och HVAC-marknaden normaliserades.
Vårt starka försäljningsfokus gjorde det möjligt för oss att återgå till tillväxt i början av året, trots svag efterfrågan. Under det andra kvartalet gav dessa ansträngningar ännu bättre resultat. Nyförsäljning var en viktig drivkraft bakom vår tillväxt i försäljningsvolym på 9 procent i kvartalet.

Rekordhögt rörelseresultat och bra kassaflöde
Vi fortsatte som planerat att kompensera merparten av prispressen från kunderna och löneökningarna med ökad produktivitet. Detta i kombination med vår goda volymtillväxt resulterade i en ökning av rörelseresultatet med 5 procent till 471 MSEK, vårt bästa kvartalsresultat någonsin.
Vi fortsatte också att förbättra rörelsekapitalets effektivitet, vilket kompenserade för ökningen av aluminiumpriset. Detta höll vår nettoskuld stabil under kvartalet, även efter finansiering av kapacitetsutbyggnad och utdelning. Vår balansräkning är därmed fortsatt stark, vilket skapar stabilitet och flexibilitet.

Slutföra steg ett i vår strategi – en stark grund för tillväxt
Vår strategiska plan, Navigate, togs fram under 2021. Det första steget syftade till att återställa god lönsamhet och att slutföra våra fleråriga investeringsprogram i ökad kapacitet i USA, Europa och Asien. Vi har för avsikt att slutföra detta första steg i Navigate under 2024. Vår ökade produktionskapacitet, förbättrade lönsamhet och starkare balansräkning utgör tillsammans en stabil grund för tillväxt. Utifrån detta kommer vi nu successivt att skifta fokus till strategins andra steg – ”Build” – som syftar till att bygga ett ledande bolag i vår bransch.

Nytt partnerskap för tillväxt inom elektrifiering
Under de senaste två åren har våra elektrifieringslösningar varit mycket efterfrågade i Asien, vilket resulterat i en stark volymtillväxt och ett högt kapacitetsutnyttjande lokalt. Vi har därför nått en överenskommelse med Shandong Innovation Group om att utöka vårt strategiska partnerskap i Kina. Avtalet innebär att Gränges tar över ägandet av en produktionsanläggning i Shandongprovinsen genom en aktietransaktion. Det nya partnerskapet gör det möjligt för oss att fortsätta ta marknadsandelar och växa på den asiatiska elektrifieringsmarknaden. Det kommer att ta viss tid att realisera dessa möjligheter, men vi förväntar oss ett marginellt positivt bidrag till vår vinst per aktie under 2025. Läs mer om det nya samarbetet på sidan 6.

Klimatavtryck och återvinning på rekordnivåer
Vårt långsiktiga fokus på hållbarhet resulterade i nya rekord, till exempel rekordlågt klimatutsläpp per ton. Faktum är att vi redan nu ligger i linje med våra klimatmål för 2025, mer än ett år i förväg. Rekordhög återvinning bidrog till våra låga utsläpp, men cirkularitet är också ett strategiskt mål i sig. De 230 kton som vi har återvunnit under det senaste året i samarbete med våra partner nedströms och uppströms tar oss halvvägs till vårt återvinningsmål för 2030.

Stabila utsikter för tredje kvartalet
Slutkundsmarknaderna är fortfarande svåra att förutsäga, men ser ut att vara relativt stabila på kort sikt. Vi förväntar oss att vårt fortsatta fokus på nyförsäljning kommer att driva en medelhög till hög ensiffrig procentuell volymtillväxt under tredje kvartalet jämfört med 2023. Vi avser också att kompensera för eventuell ytterligare prispress och löneökningar med fortsatta produktivitetsförbättringar.

Det är människorna som gör skillnaden
Jag är mycket stolt över den kompetens, det engagemang och den stabilitet som vårt globala team har uppvisat under de senaste mycket turbulenta åren. Att ha levererat resultat på en ny nivå ger oss också ökat självförtroende. Vi har nu en bra grund för ytterligare tillväxt och för att bygga ett verkligt ledande företag. Jag vill avsluta med att återigen tacka alla mina kollegor i Gränges-familjen för ert enastående arbete.

Jörgen Rosengren, VD och koncernchef

Webbsänd presentation
VD Jörgen Rosengren och CFO Oskar Hellström presenterar Gränges halvårsrapport 2024 vid en webbsänd telefonkonferens fredagen den 12 juli 2024 kl. 11.00.
Följ webbsändningen live via denna länk. För att ställa frågor i anslutning till presentationen, vänligen registrera dig här. Vid registreringen kommer telefonnummer och konferens-ID att tillhandahållas. Ring gärna upp ett par minuter innan webbsändningen startar. Presentationen görs på engelska.